27.11.2015

7 tipů pro rozmanitou stravu nastávajících maminek

Zkušenosti života v českých zemích s drobnou pomocí rad nějakých 5000 let fungující čínské medicíny mě vedou k závěru, že ne všechny světové trendy zdravé výživy mají všeobecnou platnost.

Amerika je oblastí prvku Dřevo, proto má výrazně vyšší tendence ke kyselé chuti – viz džusové šílenství, které k nám přišlo na počátku 90. let. Indické koření zase bojuje proti bakteriím, které se u nás nevyskytují a není nám tudíž vlastní.

Žijeme ve střední Evropě, v oblasti prvku Země. Úvahy o stravování by měly vycházet právě z této skutečnosti, z času (sezóny) a ze situace, ve které se nacházíme. Nicméně stravování nastávající maminky by se mělo tvrdě řídit dvěma zásadami čínské medicíny:

  • Region, sezóna
  • Naslouchej řeči svého těla

Potraviny by měly v maximální možné míře pocházet z co nejbližšího okolí a z času, ve kterém žijeme. Strava by měla být co nejrozmanitější, ať už se bavíme o chutích, nebo barvách na talíři.

A hlavně by se nastávající maminka neměla svých chutí bát. Vyhovět touze po kyselé okurce má stejnou logiku, jako vzít si kabát, když mi je zima. Obojí maminku harmonizuje, pomáhá jí zvládnout nelehké – a zároveň nejkrásnější období jejího života.

1) Obiloviny – i kaše mohou chutnat dobře

Strava nastávající maminky by měla obsahovat 60 – 80 % obilovin, které pomáhají stabilizovat, zabraňují velkým výkyvům nálad a vyrovnávají nervovou labilitu. Zároveň vytvářejí příznivé prostředí pro vývoj plodu. Ve střední Evropě jsou obzvláště od pradávna oblíbené obilné kaše, třeba s přidáním čerstvého či v zimě sušeného ovoce a přírodním způsobem přislazené (med, agáve, stévia apod.).

2) Vitamín C z ovoce a zeleniny našeho regionu

Ovoce a zelenina dodávají mimo jiné vitamín C, jsou tedy nezbytným doplňkem stravy. Pokud se nastávající maminka necítí dobře, je vhodné zeleninu aspoň minimálně tepelně opracovat a podávat ji teplou (hlavně v zimních měsících), v této podobě zatěžuje daleko méně žaludek.

U ovoce i zeleniny by v maximální míře mělo platit, že by měla pocházet z regionu, ve kterém žena bydlí a že by měla odpovídat ročním dobám. Citrusové ovoce, jahody a zelený salát v lednu rozhodně nelze považovat za ideální potravu, vitamín C, jak jsme si už uvedli, bychom měli radši doplňovat třeba kyselým zelím, naši předkové si výrazně pochvalovali hlavně v zimních měsících šípkový čaj.

 3) Maso nejlépe na podzim, v zimě a předjaří

Maso dodává řadu látek, které jsou během těhotenství nezbytné, stejně jako u zeleniny je zde ovšem důležitý vztah k ročnímu období. V podzimním a zimním období je maso velmi vhodné – v lednu (v mezidobí Země) a v únoru, na počátku náporu jangového Dřeva je dokonce považováno alespoň v minimální míře za téměř nezbytné. Avšak v letních měsících je můžeme prakticky vynechat, protože jang, který z masa získáváme je přirozeně nahrazován jangovými energiemi z vnějšku.

V období těhotenství platí dvojnásob, že pokud zcela vynechám některou složku potravy, musím ji velmi citlivě a vědomě nahradit složkou jinou. Neexistuje snad nebezpečnější způsob vegetariánského stravování, než klasická česká kuchyně hutných smetanových omáček bez masa nebo zase naopak, jak už jsme se zmínili, pouze syrové zeleninové a ovocné saláty.  Obojí v naší zeměpisné poloze vede zcela spolehlivě k obrovským malérům.

4) Nebojte se žloutků

O vajíčkách platí totéž co o mase. V rozumné míře jsou velmi vhodné, hlavně žloutky a vynecháme-li je ze stravy, musíme je nahradit.

5) Mléčné výrobky lepší sóji

Konzumace mléčných výrobků závisí na trávení matky, občas se v těhotenství po mléčných výrobcích dostavuje nevolnost. Opět zde platí, pokud vynecháme klasické mléčné výrobky, je třeba hledat jinou formu doplnění nezbytných látek, obsažených v mléčných výrobcích.

Pozor na bezhlavé nahrazování mléka, masa a dalších potravin sójou. Nepatří do našeho regionu, může se na ni objevit alergie a může být pro konkrétního jedince stejně nevhodná, jako cokoli jiného. Žádná potravina, bohužel, není samospasitelná. Labilní organizmus nastávající a kojící maminky je velmi náchylný ke vzniku alergií, rozhodně bychom měli alergeny omezovat na minimum.

6) Živočišné tuky nejsou na škodu

Tuky jistě nejsou samostatnou složkou potravy, ale je třeba si uvědomit, že ke zdravému životu nemohou stačit pouze umělé tuky. Stále se hovoří o vhodnosti másla i sádla, rozhodně by nebylo od věci je alespoň občas zařadit do přípravy pokrmů.

7) Polévka v každém případě: významně pomůže ledvinám

Polévky jsou z pohledu čínské kosmologie považovány za neoddiskutovatelnou součást stravování (a nejen čínského, viz české úsloví – polévka je grunt, maso je špunt). Není náhodou, že polévky jsou prvním „normálním“ jídlem miminek.

Podáváme je i těžce nemocným, kteří nejsou schopni pozřít jinou potravu, rekonvalescentům pro rychlejší obnovu sil a podobně. Kdo by neznal například silný slepičí vývar, který rodičce přinesli sousedé „do kouta“.

Slaná teplá tekutina optimálním způsobem doplňuje energii ledvin, které jsou podle čínské medicíny domovem životně důležitých energií, bez nichž by oheň našeho života velmi rychle vyhasl.

Čínská medicína dokonce podává řadu léků ve formě polévek (tang) a třeba čínští lékaři, kteří používají moxibusci (prohřívání těla, většinou akupunkturních bodů doutnajícím pelyňkem), mají předepsaný určitý druh polévky na ochranu před škodlivým působením nadměrného množství kouře ze zapáleného pelyňku.

Velmi vhodné je přidávat do vývaru alespoň občas mořské řasy, které mimo jiné poskytují tělu minerály. Je jich velký výběr a prodavačky ve zdravých výživách vám obvykle rády poradí.

Pro nastávající maminky je velmi přínosný kuřecí vývar, podporuje původní životní energii yuan qi (jüan čchi), jednu z energií, sídlící podle čínské medicíny v ledvinách. Tato energie je navíc energií, kterou rodiče předávají svému potomkovi. Hovězí vývar zase doplňuje krev.

Snad všemi skupinami zastánců různých druhů stravování je uznáván zeleninový vývar. Prostě polévka je grunt.