29.9.2015

5 druhů chutí (nejen) v těhotenství

Těhotenství je mimořádnou situací v životě ženy. Ať se jí to líbí, nebo ne, stává se pro svoje dítě Univerzem, všeobjímajícími Nebesy. Většina z nás na to není připravena.

Přirozenost tohoto stavu ale nastávající mamince pomáhá rychle dorovnávat disharmonii a zajišťovat tak miminku optimální život. Toto dorovnávání se často projevuje chutí na určitá jídla, nesnášením různých zápachů, barev apod.

Proto je těhotenství proslulé svou neustálou touhou po rozmanitých chutích a po jejich velmi neobvyklém kombinování. Není důvod nedopřát svým chutím volnost. Naopak, tělo nám jimi naznačuje, co v té které chvíli potřebuje pro vlastní vyrovnávání.

1) Je libo zelňačku?

Kyselá chuť je spojena s prvkem Dřeva a podporuje celou oblast, kterou řadíme v čínské medicíně k játrům (nic se ovšem nesmí přehánět, tam, kde malé množství pomůže, velké ublíží). V naší zeměpisné poloze je pro naplnění této chuti nejvhodnější konzumace kyselého zelí, které navíc obsahuje vitamín C.

2) Řapíkatý celer nebo chřest

Hořká pomáhá oblasti srdce, tedy i prvku Ohně. Nemusíme jíst hned kvanta hořké čokolády, i když v rozumném množství ani to nemusí škodit. Nejpřirozenější hořkou chuť však najdeme v různých druzích zeleniny.

3) Med lepší cukru

Sladká podporuje – společně s mdlou chutí – prvek Země. Je jako všechno ostatní do určité míry zdravá, ale velmi vhodné je vyhnout se rafinovanému cukru. Navíc při konzumaci velkého množství obilovin se snižuje potřeba sladkého.  Kde je to možné, sladíme přírodními sladidly, například medem.

Sladká chuť podporuje slezinu stejně jako tuky, které bychom mohli přiřadit k mdlé chuti. Toho se využívá v zimě, protože slezina patří k energii Vlhka a Vlhko ovládá Chlad, energii zimních měsíců. Zajímavě je to vidět ve skladbě potravy původních Eskymáků, kdy energie Vlhka, získávaná z tuků, je pro severské národy podmínkou přežití.

 4) Pozor na příliš ostré papričky

Pikantní, ostrá chuť podporuje plíce spojené s prvkem Kovu. Některé maminky svojí lásku k ostrému objeví překvapivě až v těhotenství. Ostrá sice pomáhá rozproudit energii, což je jistě báječné, ale ve velkém množství nám udělá v těle paseku.

5) Polévky pomáhají vždycky 

Slaná chuť zajišťuje organizmu nezbytně důležité minerály. Potřeba minerálů se v těhotenství zvyšuje, častou těhotenskou „chutí“ je až závislost na uzeninách. Ženy, které se v předchozí době stravovaly téměř vegetariánsky, se najednou nemohou „dojíst“ párků. Určitě se párky nestanou těhotenstvím zdravější, nabízejí nám ale uspokojení právě po silné slané chuti.

Podobnou, ovšem výrazně zdravější službu nám udělá normálně slaný vývar s přidáním mořských řas. Doplnění minerálů z řas tak sníží pocit potřeby slaného.

Slaná chuť patřící k prvku Vody, podporuje ledviny a nejstravitelnější je právě v podobě různých vývarů. Polévky bývají vhodné nejen pro nastávající maminky, jsou i prvním „normálním“ jídlem miminek. Kuřecí vývar dodá velice důležitou základní energii, kterou zajišťují právě ledviny, hovězí k tomu podpoří krev.